Dom Wlastimila Hofmana – Wlastimilówka

Położony w Szklarskiej Porębie Średniej dom malarza Wlastimila Hofmana – pełniący dziś funkcję muzeum – wygląda tak, jakby artysta opuścił go tylko na chwilę i zaraz wróci do pracy przy sztalugach. Wnętrza malutkiego z pozoru domku kryją w sobie prawdziwe skarby: narzędzia pracy, pamiątki, biblioteczkę, rozmaite artystyczne precjoza, sprzęty codziennego i niecodziennego użytku, a przede wszystkim obrazy, obrazy, obrazy. Duch artysty jest wciąż tutaj obecny. Wlastimilówka położona jest w pobliżu dwóch wartych odwiedzenia atrakcji: Pomnika Króla Gór Karkonosza i Złotego Widoku.

Wlastimilówka (12)
Kliknij na zdjęcie, aby dowiedzieć się więcej. Fot. Grzegorz Tomicki.

Wlastimil Hofman przyjechał do Szklarskiej Poręby w 1947 roku za namową Jana Sztaudyngera, który zamieszkał tu wcześniej. Obu artystów połączyła głęboka, choć burzliwa przyjaźń. Jan był niemal codziennym gościem u swoich sąsiadów, Wlastimila i jego żony Ady. Hofman poświęcił mu 13 swoich obrazów. Razem siadali przy kawie, chodzili na grzyby. Poróżnił ich artykuł, jaki Sztaudynger napisał o swoim przyjacielu pt. „Malarz wewnętrznego blasku”, opublikowany w 1949 roku w „Odrze”. Pisarz był z niego zadowolony, ale Hofman odebrał go opacznie, obraził się i w rewanżu namalował Sztaudyngera z rogami. Pogodzili się dopiero w 1968 roku, tuż przed śmiercią żony Hofmana.

Wlastimilówka (43)
Kliknij na zdjęcie, aby dowiedzieć się więcej. Fot. Grzegorz Tomicki.

Istotny wpływ na twórczość Wlastimila Hofmana miała symbolistyczna sztuka Jacka Malczewskiego, z którym przyjaźnił się do jego śmierci. Hofman uznawany jest za kontynuatora zapoczątkowanej przez Malczewskiego linii symboliczno-alegorycznej w malarstwie. Malował też sceny o tematyce religijnej, antycznej, baśniowej i fantastycznej. Był również autorem scen rodzajowych z życia górali i wizerunków chłopów, w których akcentował folklor i dekoracyjność strojów.

Wlastimilówka (46)
Kliknij na zdjęcie, aby dowiedzieć się więcej. Fot. Grzegorz Tomicki.

Wlastimil Hofman stał się kontynuatorem bogatej tradycji wcześniejszej kolonii artystycznej w Szklarskiej Porębie. Zarabiał na życie malując portrety turystom i mieszkańcom. Wówczas powstały liczne obrazy o tematyce religijnej dla kościoła parafialnego w Szklarskiej Porębie, w tym: Czterej Ewangeliści, Droga Różańcowa, Droga Krzyżowa, Adoracja Dzieciątka.

Wlastimilówka (48)
Kliknij na zdjęcie, aby dowiedzieć się więcej. Fot. Grzegorz Tomicki.

Zmarł 6 marca 1970 roku, dokładnie dwa lata po śmierci ukochanej żony Ady, z którą zalegalizował swój związek w 1919 roku. Ich ciała zostały pochowane we wspólnym grobie na cmentarzu komunalnym.